Intens og poetisk – Rudersdal Sommerkoncerter skip to Main Content

Rudersdal Kammersolister og Ly Tran, sopran

Torsdag den 9. august 2018 kl. 19.30

Rudersdal Kammersolister er et fleksibelt ensemble, hvor besætningen kan ændres efter behov. Her har de tre strygere fået følgeskab af fløjtenisten Karolina Leedo og sopranen Ly Tran. Programmet er både intenst og poetisk og byder på klassikere af Mozart og Vaughan Williams samt musik af årets to festivalkomponister Giya Kancheli og Jexper Holmen. Koncerten transmitteres af DR P2.

Billetter

Billetter sælges via Billetlugen eller ved indgangen.
5-rabat: køber du billet til minimum 5 forskellige koncerter, får du 50% rabat.
5-rabat sælges kun ved indgangen, men kan forudbestilles på mail@rudersdalsommerkoncerter.dk

Program
Jexper Holmen (f. 1971)Detach for solo fløjte (2017)
Ralph Vaughan Williams (1872-1958)Fra Along the Field for sopran og violin (1927)
Jexper HolmenExpect for fløjtekvartet (1997)
Giya Kancheli (f. 1935)Time … And Again for strygetrio (1996)
Giya KancheliCaris Mere for sopran og bratsch (1994)
Jexper HolmenThe Path of its Departure Still is Free for sopran og strygetrio (2017)
W.A. Mozart (1756-1791)Fløjtekvartet i D-dur, KV285 (1777)
Intens og poetisk - strygere, fløjte og sopran

Årets to festivalkomponister mødes ved denne koncert, der også byder på musik af to klassikere, Mozart og Vaughan Williams.
Giya Kancheli og Jexper Holmen er fra hver sin generation, hver sin ende af Europa, og deres musik udspringer af vidt forskellige traditioner, erfaringer og omstændigheder. Men én ting har de i hvert fald til fælles, og det er forkærligheden for den ekstreme dynamik: det næsten uhørlige og det ultimativt kraftige.

Jexper Holmen skriver om Detach, der er komponeret til Karolina Leedo:
“Værst af alt er musik, der er løsrevet fra rytme og melodi – kort sagt gjort uforståelig.” – med dette radikale æstetiske statement afsluttede en kommunalpolitiker forordet til musikskolens årsprogram i byen, hvor jeg voksede op. Resten af teksten bestod af solgule almindeligheder om, at det var dejligt at spille musik, men i sidste øjeblik blev hun åbenbart overlistet af sit dræberinstinkt og skrev, hvad hun mente om den slags.”

Vaughan Williams var især kendt for sin interesse for folkemusikken, der i høj grad påvirkede hans formsprog. Sangcyklen Along the Field for den usædvanlige besætning sopran og violin er skrevet til tekster af A.E. Housman.

Jexper Holmens note om fløjtekvartetten Expect:
Expect
Ex ect
xp ct
E p ct
tc x eqE
xct

Time … And Again markerer afslutningen på en periode, der for Kancheli var præget af modsætninger, tvivl, store tab og nye og ukendte følelser og sindsstemninger.
CARIS MERE betyder ”efter vinden” på georgisk, og værket er et tonedigt baseret på tekster fra Biblen og Hyperion af F. Hölderlin. Bibelcitaterne beskriver mørket, der falder over hele jorden, mens Jesus hænger på korset, og sætningen fra Hyperion omhandler nordenvinden, der i denne sammenhæng er en metafor for katastrofen.

The Path of its Departure Still is Free er tre sange bestilt af sopranen Ly Tran til tekster af tre ikoniske digtere fra engelsk romantik: Keats, Byron og Shelley. Teksterne handler om altings forgængelighed, og titlen er et citat fra Shelleys digt.

Koncerten ender godt i D-dur med Mozarts livsglade fløjtekvartet. Kompositionsprocessen var dog ikke nogen fornøjelse for Mozart, der i 1778 skrev til sin far: ”Jeg føler mig magtesløs, når jeg er tvunget til at skrive for et instrument, jeg ikke kan udstå!” Forklaringen er nok, at datidens primitive træfløjter havde svært ved at spille rent, og at musikken var bestilt af en amatør, der sikkert ikke beherskede instrumentet til perfektion.

Sopranen Ly Tran tog eksamen fra Syddansk Musikkonservatorium i 2011 og studerede herefter i Berlin. Hun har optrådt bl.a. ved Hindsgavl Festival og lavet anderledes koncerter, fx med DJ.
Karolina Leedo debuterede fra Det Jyske Musikkonservatorium i 2012. Hun er aktiv som solist og kammermusiker, ligesom hun er initiativtager til flere større musikdramatiske produktioner.
Rudersdal Kammersolister optræder her i en anden formation end ved åbningskoncerten. Mens kernen er en klaverkvartet, kan ensemblet omformes efter behov, og der samarbejdes med en række andre anerkendte musikere.

Back To Top