For første gang kan vi præsentere en festivalkomponist, der også optræder som solist. Katia Tchemberdji har virket både som solist bl.a. med Kammersymphonie Berlin og som kammermusiker i samspil med anerkendte musikere som cellisten Natalia Gutman.
Hun har valgt et program bestående af variationssatser og viser, hvordan komponister til forskellige tider har arbejdet med den kompositionsform, hvor en enkel lille melodi kan udvikles til noget større og mere komplekst.
Haydns variationer i f-mol er blevet et af hans populæreste klaverværker, mens Beethoven var eksperimenterende og gav hver variation i sit opus 34 en ny toneart. Han blev også årsagen til, at Mendelssohn komponerede sine Variations sérieuses. De var et bidrag til en kampagne, der skulle rejse penge til en bronzestatue af Beethoven i fødebyen Bonn. Schuberts værk har titlen Impromptu og temaet er fra hans musik til skuespillet Rosamunde. Weberns 12-tonevariationer fra 1936 blev det sidste værk han oplevede at få opført i Wien, inden han blev blacklistet af nazisterne. Schnittkes Variations on a Chord er inspireret af Webern og ligeledes i 12-tonestil. Udgangspunktet er en akkord, hvor alle 12 toner indgår.
Tchemberdji spiller sit eget værk Tag und Nacht, der er inspireret af Eschers berømte træsnit af samme navn.