Åbningskoncert – Rudersdal Sommerkoncerter skip to Main Content

Rudersdal Kammersolister

Søndag den 11. august 2019 kl. 15.00

Rudersdal Kammersolister optræder her som klavertrio med et russisk-dansk program.
Shostakovich’ kendte og medrivende klavertrio nr. 2 omkranses af værker af årets festivalkomponister: det verdensberømte ægtepar Elena Firsova og Dmitri Smirnov samt den succesfulde danske filmkomponist Nicklas Schmidt (kendt bl.a. fra Den Unge Astrid og Flaskepost fra P)

Rudersdal Kammersolister
Christine Pryn, violin
John Ehde, cello
Manuel Esperilla, klaver

Billetter

Billetter sælges via Ticketmaster eller ved indgangen

Program
Elena Firsova (f. 1950)The Night Demons op. 62 for cello og klaver (1993)
Nicklas Schmidt (f. 1976)Trio for Fiberline (2004)
Dmitri Smirnov (f. 1948)Klavertrio nr. 2 (1992)
Dmitri Shostakovich (1906-1975)Klavertrio nr. 2 i e-mol op. 67 (1944)
Åbningskoncert

For 10. gang afholdes Rudersdal Sommerkoncerter, og åbningskoncerten finder traditionen tro sted på Næsseslottet. Festivalens eget ensemble, Rudersdal Kammersolister, skyder koncerterne i gang med et fejende flot russisk program.

Elena Firsova hentede inspiration i litteraturen til The Night Demons. Hun havde lige genlæst Hoffmans Fortællinger og Fluernes Herre, som påvirkede hende, men brugte også materiale fra sin egen opera, Nattergalen og Rosen, der er baseret på Oscar Wildes novelle af samme navn samt poesi af Christina Rossetti.

”Danmarks russiske komponist”, Nicklas Schmidt, der er uddannet ved konservatoriet i Skt. Petersborg, står bag værket med det utraditionelle navn, Trio for Fiberline. Han fortæller: ”Trio for Fiberline blev skabt på baggrund af en utraditionel værkbestilling fra Fiberline Composites, der fejrede sit 25-års jubilæum i 2004.
Fiberline laver komposit-materialer, der kombinerer glasfibre med en polyestermatrix (som kemisk er næsten identisk med rav), hvorved der dannes et blandingsprodukt med en styrke og bæreevne a la stål, men med en vægt som almindelig plastic. Et på mange måder revolutionerende materiale, som har fundet anvendelse i vores hverdag på mange fronter.
Værket var tænkt som et musikalsk visitkort og en gave til virksomhedens medarbejdere. Min opgave var således at komponere et stykke kammermusik, som både kunne afspejle Fiberlines produktionsproces og vision og også ville tale til et publikum, som ikke nødvendigvis er på bølgelængde med klassisk musik.”

I Moskva var Dmitri Smirnov blevet gode venner med de tre musikere i Tchaikovsky Trioen. I begyndelsen af 1980’erne rejste de imidlertid til Paris, og pga. jerntæppet var der ikke meget håb om at ses igen. 10 år senere drog Smirnov selv til Vesten og bosatte sig i England, og hans tre gamle venner bestilte den 2. klavertrio. Musikken er gennemsyret af vemod og savn og en følelse af, at sjælen er delt i tre dele: den ene er her, den anden er langt væk hjemme hos familien og den tredje er et andre steder sammen med nære venner, der er spredt over hele verden.

Shostakovich 2. klavertrio blev til under dramatiske og mørke omstændigheder. 2. Verdenskrig rasede, og kort før færdiggørelsen af 1. sats døde hans nære ven, geniet Ivan Ivanovich Sollertinsky, der havde kompetencer inden for både teater, sprog og musik.
Dødsfaldet ramte Shostakovich hårdt og medførte depression og dårligt helbred, så han ikke kunne komponere i en periode. Faktisk troede han, at han aldrig mere ville komme til at skrive musik igen, og til Sollertinskys enke skrev han: ”Ivan var min allerbedste og nærmeste ven. Jeg står i gæld til ham for hele min udvikling. At leve uden ham vil blive ubærligt svært.”
I løbet af sommeren genoptog han dog arbejdet og tilegnede trioen til Sollertinsky. Den blev uropført i november 1944, og umiddelbart herefter forbød styret flere opførelser. I finalen dominerer et tema i jødisk stil, hvilket var et risikabelt valg i Sovjet, hvor der trods modstanden mod nazisterne også herskede en udbredt antisemitisme.

Back To Top