Barok og renæssance – Rudersdal Sommerkoncerter skip to Main Content

Capella Cracoviensis, dir.: Jan Tomasz Adamus

Tirsdag den 28. august 2018, kl. 19.30

Stjerneorkestret Capella Cracoviensis er på turné i Skandinavien og valgte Rudersdal Sommerkoncerter som samarbejdspartner i Danmark. Sådan blev der mulighed for en ekstraordinær 11. koncert i år. Programmet byder på velklingende barokmusik fra Italien, Böhmen og Polen.

Billetter

Billetter sælges via Billetlugen eller ved indgangen.
5-rabat: køber du billet til minimum 5 forskellige koncerter, får du 50% rabat.
5-rabat sælges kun ved indgangen, men kan forudbestilles på mail@rudersdalsommerkoncerter.dk

Program
Giovanni Gabrieli (c. 1554-1612)Canzona Prima à 5
Mikołaj Zieleński (1560-1620)Magnificat à 12
Marcin Mielczewski (c. 1600-1651)Benedicto et claritas à 12
Mikołaj ZieleńskiVox in Rama à 4
Mikołaj ZieleńskiTerra tremuit et quievit à 8
Asprilio Pacelli (1570-1623)Veni sponsa Christi à 5
Mikołaj Zieleński:In monte Oliveti à 5
Heinrich Ignaz Franz von Biber (1644-1704)Missa Alleluja à 26
Barok og renæssance - stjerneensemble fra Kraków

Som danskere kender vi ikke meget til Polen i 1600-tallet, men det er ganske vist, at landet ikke stod tilbage for andre europæiske stormagter med hensyn til vældige domkirker, overdådige slotte og dermed kunst og pragt. Når vi rejser rundt i landet i dag og oplever byer som Warszawa, Kraków eller Poznań, kan vi miste mælet over den skønhed og storhed, der er overalt. På samme måde er det med musikken fra den tid, hvor polske barokkomponister er helt på højde med deres mere kendte kolleger.

Italien satte standard for den nye musik i tiden omkring 1600, hvor komponister valfartede til Venedig for at lære af den store mester, Giovanni Gabrieli. Han var ansat ved Markuskirken, hvor han med sine musikere og sangere imponerede alle med klangrigdom, ekkovirkninger og kontraster.

Mikołaj Zieleński står for polakkerne som et fyrtårn i deres musikhistorie og har skabt værker af højeste kvalitet i tidens italienske stil. Han var ansat som kapelmester ved et af Polens dengang mest indflydelsesrige hoffer hos ærkebiskoppen af Gniezno – en by, der ligger 50 km. nordøst for Poznań. Når vi kender Zieleńskis musik i dag, skyldes det to overdådige udgivelser fra 1611, der er tilegnet ærkebiskoppen, og som rummer i alt 131 stykker for blandede besætninger, kor og instrumenter. Hans brug af instrumenter er avanceret, og den dristige anvendelse af kromatik i motetten Vox in Rama er bemærkelsesværdig.

Asprilio Pacelli var født i Italien, men blev headhuntet af den polske konge, Sigismund III, som regerede samtidig med Christian IV og var en af Europas mægtigste mænd. Pacelli blev udnævnt til hofkapelmester og stod for den kongelige musik i tyve år. Han udførte sit hverv til så stor tilfredshed, at kongen ved hans død befalede et epitafium opsat til minde om komponisten i domkirken i Warszawa.
En af Pacellis efterfølgere i det fornemme embede som kongelig hofkapelmester var Marcin Mielczewski, der var ansat i Warszawa til sin død i 1651. Han udmærker sig ved blandt andet at anvende polske folkemelodier i sin musik.

Missa Alleluja er en stort anlagt messe, der udstråler den pomp og pragt, som fyrster omgav sig med i 1600-tallet. Trompeter, pauker, kor og solister folder sig ud i kraftfulde passager vekslende med det intime og raffinerede. Heinrich Ignaz Franz von Biber levede og virkede det meste af sin tid i Mozarts fødeby, Salzburg. Han var banebrydende på mange felter, en pionér indenfor violinspillet og udforsker af ekspressiviteten i musik. Missa Alleluja er fra omkring 1690, dvs. fra tiden umiddelbart før Bach og Händel.

Capella Cracoviensis, der blev dannet i 1970, har de seneste år markeret sig som et af Europas førende barokorkestre med opførelser af især baroktidens musik udført på originalinstrumenter. Orkestret har optrådt bl.a. på Opéra Royal Versailles, Theater an der Wien og ved vigtige festivaler inkl. Bachfest Leipzig og Händel Festspiele Halle
Jan Tomasz Adamus (f. 1968) er uddannet organist og har siden 2008 været kunstnerisk leder af Capella Cracoviensis.

Back To Top