Kvartet de luxe – Rudersdal Sommerkoncerter skip to Main Content

Poseidon Kvartetten

Tirsdag den 20. august 2019 kl. 19.30

Poseidon Kvartetten spiller Beethovens store op. 131, som er en af de mest berømmede strygekvartetter nogensinde. Derudover kan man nyde musik af en forelsket Webern samt Elena Firsova og Nicklas Schmidt.

Poseidon Kvartetten
Jon Gjesme, 1. violin
Christine Enevold, 2. violin
Ettore Causa, bratsch
Joel Laakso, cello

Billetter

Billetter sælges via Ticketmaster eller ved indgangen

Program
Anton Webern (1883-1945)Langsamer Satz i Es-dur (1905)
Elena Firsova (f. 1950)Strygekvartet nr. 12 Farewell op. 113 (2005)
Nicklas Schmidt (f. 1976)Quasi una Fantazia (2015)
Ludwig van Beethoven (1770-1827)Strygekvartet op. 131 i cis- mol (1826)
Kvartet de luxe

Det er ikke den velkendte minimalistiske og inddampede Webern vi møder i Langsamer Satz. Derimod er musikken svulmende og fuldfed, som vi kender det fra Brahms og Max Reger. Det er strygekvartet, når det klinger fyldigst, og det er med god grund. Det er nemlig Weberns allerførste værk, skrevet mens han fik timer hos Arnold Schönberg og var inspireret af dennes Verklärte Nacht med de intense strygerklange. Og ikke nok med det, Webern var simpelthen forelsket og lod sine store følelser for sin kommende hustru folde sig ud i denne musik. Så det er kærlighed hele vejen igennem.

De mørke farver er dominerende i Elena Firsovas kvartet. Den er påvirket af Shostakovich’ holdning til døden og titlen henviser til, at Firsova havde mistet sin mor året før. Kvartetten er i en enkelt sats og rummer ikke direkte citater fra Shostakovich, men tretonede rytmiske mønstre, som man finder i mange af hans værker.

”Hvad er der at komponere efter det?” sagde Schubert, da han havde hørt Beethovens opus 131. Selv for ham, som var en kammermusikkens mester, var det et værk, der nåede til himlen og ikke kunne overgås. Robert Schumann var af samme mening: Beethovens kvartet befandt sig på den yderste grænse af, hvad den menneskelige kunst og ånd kan formå. Og komponisten selv var også ganske godt tilfreds, idet han havde den som favoritten blandt de sene strygekvartetter. Siden den blev til, har musikkens største navne berømmet opus 131, gennemanalyseret den og undret sig. Det er et ufatteligt værk. På samme måde som Missa Solemnis er den i pagt med højere magter, og det synes som om, Beethoven netop har fået inspirationen derfra.
En strygekvartet i syv satser var aldrig set før; det hele er aldrig set eller hørt før. Hvor Haydn og Mozarts strygekvartetter er mere eller mindre underholdning på et højt niveau, er Beethovens sene værker uudgrundelige menneskelige dokumenter i toner.

For år tilbage skrev Nicklas Schmidt en sang til H.C. Andersens digt Aftenlandskab, som han har anvendt som udgangspunkt for kvartetten Quasi una Fantazia. Det romantiske tonesprog iføres nye klæder med inspiration fra barokken, så der fremkommer et værk, som udtrykker smuk skrøbelighed og en ny erkendelse.

Poseidonkvartetten blev dannet i 2007 og har siden givet koncerter i en lang række af Danmarks musikforeninger og koncertsale. Navnet Poseidon er taget efter guden for havet og naturkræfterne, hvilket symboliserer de fire musikeres stræben efter at få stemninger og kontraster frem i musikken fra vildskab, temperament og brusende bølger til ro, indadvendthed og blikstille hav.
Kvartetten udgav i 2011 en CD med værker af Schumann og Ravel, og endnu en CD med kvartetter af Grieg og Brahms er tæt på udgivelse.
Jon Gjesme, 1. violin, er født i Norge og har været koncertmester i Det Kgl. Kapel og Oslo Filharmonien. I dag er han koncertmester i Copenhagen Phil.
Christine Enevold, 2. violin, er koncertmester for 2. violinerne i Danmarks Underholdningsorkester.
Ettore Causa, bratsch, er født i Italien, har modtaget flere internationale priser og er nu professor ved Yale School of Music.
Joel Laakso, cello, er født i Finland og har optrådt som solist og kammermusiker over det meste af verden. I dag er han solocellist i Det Kgl. Kapel.

Back To Top